シラバス Syllabus 医学学位プログラム Doctoral Program in Medical Sciences
科目番号
Course Number
0BTNA05 0BTNA05
科目名
Subjects
医学特殊研究 Special Studies on Medical Sciences
使用言語
Language used (Japanese,  English,  Bilingual)
バイリンガル Bilingual
授業形態
Course Type
演習 Training
標準履修年次
Year
 1・2年次 1 or 2
実施学期・曜時限等
Semester,Day and Period
通年 Year-round
開講場所
Room Number
各研究室 Each laboratory
単位数
Credit
2 単位 2 Credits
授業概要
Course Overview

研究指導教員の個別指導によって、学位論文のテーマの設定に必要な基礎的知識の取得方法とその内容について学ぶ。また討論を通じて各自の研究テーマを設定し、その研究実施に必要な研究方法を選択し、必要な申請手続きを行い、博士論文作成の見通しを立てる。 Students learn fundamental knowledges required to set their PhD research subjects and how to obtain them under the instruction of their research supervisors. Then the students determine their research subjects as well as the methods to fulfill their research questions. The students then submit necessary applications for the PhD research, and make up a prospect for completing the dissertation.
学位プログラム・コンピテンスとの関係Competence
(学位P共通)
【汎用】知の創成力
【専門】研究課題設定力、先端研究遂行力、専門知識運用力
【Generic Competence】Intellectual creativity
【Specific Competence】Research plammomg skills, Cutting-edge research execution skills, Working knowledge in the specialized field
授業の到達目標(学修成果)
Course Objectives (Learning Outcomes)
←SBO(Specific Behavior Objectives
 1. 自らの研究分野の世界の動向について大旨説明できるようになる。
2. 当該分野における自らの博士論文研究の意義について説明できる。
3. 研究の実施に必要な研究方法について説明できる。
4. 研究の実施に必要な各種申請等の手続きを行うことができる。
1. To be able to explain current research questions in the relevant field.
2. To be able to explain the significance of the PhD research subject.
3. To be able to construct the research design for the PhD research.
4. To be able to process applications required for the PhD research.
キーワード
Keyword
研究 Research
授業計画
Course Schedule

第1回(月日、時限)担当教員名 講義内容など
各研究室においける演習を行い、
自らの研究分野の世界の動向の理解、
自らの博士論文の研究課題の当該分野における意義、
研究の実施に必要な研究方法の選択、
必要な各種申請等の手続き、
研究結果の予測とその意義、
を説明する学識とコミュニケーション能力を育成する。
Students will take training in each laboratory to enhance knowledge and communication skills to explain following items;
-  current research questions in the relevant field,
-  significance of the PhD research subject,
-  study design of the PhD research,
-  how to apply for the necessary procedures
-  expected research results and how to interpret them
履修条件Course Prerequisites なし None
成績評価方法
Grading Phylosophy

到達目標の達成度に関して、指導教員が日々の議論を通して評価する。
研究指導教員の指導に従い、目標を大旨達成できれば合格(C以上)と評価する。学生自身の実力で目標の達成ができるようになったと判断されればB以上と評価する。独立して優れた研究を推進する知識と実行力が備わったと判断されればAと評価し、特に優れていると判断された場合はA+と評価する(上位10%)。
Research supervisors ebvaluates the achievement of Course Objectives based on the daily discussions.
The students who;
-  are capable of fulfilling the Course Objectives 1, 2, 3 and 4 independently, and showed good performance in the progress report, are evaluated as A. Those who showed exceptional performance are evaluate as A+ (top 10%).
-  are capable of fulfilling Course Objectives 1, 2, 3 and 4 independently are evaluated as B or higher grades,
-  fulfill the Course Objectives 1, 2, 3 and 4 under the guidance of the supervisor are evaluated as C or higher grades. 
学修時間の割り当て及び授業外における学修方法
Learning method, Out-of-class learning
演習100%
授業外における学習方法:自らの研究分野の世界の動向、研究方法、関連法令、研究倫理ついて、研究指導教員ならびに学生同士で討論し、理解を深め、専門知識とコミュニケーション能力の向上に努める。
Training 100%
Out-of-class learning: Discuss current research topics, methods, regulations, and ethics that are relevant to the research with the supervisor and laboratory members, and gain knowledge in the student’s field of expertise, and improve communication ability.  
教材・参考文献
Textbook
なし none
担当教員名・オフィスアワー等 オフィスアワーは定めない。メールで予定を確認のうえ、訪問すること。 No specific hours. Please contact by e-mail for appointment in advance.
Faculty Members and E-mail  学位プログラムリーダー Chair
研究指導教員 Research supervisors
単位取得要件
Requirement to earn credit
   
その他(受講上の注意点等)
Notes
   
他の授業科目との関連
Relation to Other Courses
   
ティーチングフェロー(TF)・ティーチングアシスタント(TA) なし none

「@」は画像です。 "@" is an image file.