シラバス Syllabus 医学学位プログラム Doctoral Program in Medical Sciences
科目番号
Course Number
疫学特論 Methods in Epidemiology
科目名
Subjects
0BTNEA7 0BTNEA7
使用言語
Language used (Japanese,  English,  Bilingual)
英語  English
授業形態
Course Type
講義 Lecture, presentation and discussion
標準履修年次
Year
 1・2年次 1 or 2
実施学期・曜時限等
Semester,Day and Period
秋AB・火曜3限 Autumn semesterAB・Tuesdays 3rd Class
開講場所
Room Number
4F305 4F305
単位数
Credit
1単位 1 credit
授業概要
Course Overview
疫学の原理と応用について学ぶ。情報科学や統計科学を用いて行われる疫学研究や臨床研究への応用についても学び、EBM(Evidence-Based Medicine)の研究に役立たせる。また、疫学的手法を用いた演習を実施し、疫学の実際を理解する。
目標:疫学研究の目的、方法、解析結果とその意義について説明できる。
The fundamental concepts and uses of epidemiology, and its role in formulating principles, are examined.  Exercises are conducted in which epidemiological methods are utilized, to promote understanding of the practice of this discipline.
学位プログラム・コンピテンスとの関係Competence
【汎用】知の創成力
【専門】研究課題設定力、先端研究遂行力、専門知識運用力、倫理観
【Generic Competence】Intellectual creativity
【Specific Competence】Research planning skills, Cutting-edge research execution skills, Working knowledge in the specialized field, Ethical principles
授業の到達目標(学修成果)
Course Objectives (Learning Outcomes)
←SBO(Specific Behavior Objectives
疫学研究の目的、方法、解析結果とその意義について説明できる。 Upon completion of this course, students will be able to explain about the significances of epidemiologic studies in relation to their objectives, methodology and analysis results.
キーワード
Keyword
疫学、研究デザイン、研究プロトコール epidemiology, study design, research protocol
授業計画
Course Schedule

第1回(月日、時限)担当教員名 講義内容など
第1回(10月5日、3限)研究をデザインする                             
第2回(10月12日、3限)リサーチクエスチョン 
第3回(10月19日、3限)サンプリングとリクルートメント
第4回(10月26日、3限) 測定方法:精度と正確性
第5回(11月2日、3限) サンプルサイズとパワー
第6回(11月16日、3限) がんの疫学研究
第7回(11月25日、3限)コホート研究をデザインする   
第8回(12月7日、3限) ケースコントロール研究をデザインする
第9回(12月14日、3限)ランダム化比較試験をデザインする
第10回(12月21日、3限)質問調査法をデザインする
1. Oct 5, 3rd period: Designing the study
2. Oct 12, 3rd period: Research question
3. Oct 19, 3rd period: Sampling and recruitment
4. Oct 26, 3rd period: Measurements: precision and accuracy
5. Nov 2, 3rd period: Sample size and power
6. Nov 16, 3rd period: Cancer epidemiology
7. Nov 25, 3rd period: Designing a cohort study                    
8. Dec 7, 3rd period: Designing a case-control study
9. Dec 14, 3rd period: Designing a randomized trial
10. Dec 21, 3rd period: Designing questionnaires and interviews
履修条件Course Prerequisites なし None
成績評価方法
Grading Phylosophy
期末試験と研究プロトコールにより評価する。講義中に小試験がある場合は、その得点も含めて総合的に評価する。 Evaluated by the final examination and research protocol. The scores of short tests is also considered for evaluation.
学修時間の割り当て及び授業外における学修方法
Learning method, Out-of-class learning
講義 100%
授業範囲を教科書にて予習し、授業後には復習すること。
All classes are conducted in lectures. Students should prepare for the classes by reading relevant chapters of the textbook. 
教材・参考文献
Textbook
Designing clinical research, 4th edition, by Stephen B. Hulley et al., Lippincott Williams & Wilkins, 2013. Designing clinical research, 4th edition, by Stephen B. Hulley et al., Lippincott Williams & Wilkins, 2013.
担当教員名・オフィスアワー等 (事前にメールで連絡すること) (make an appointment by E-mail)
Faculty Members and E-mail 我妻 ゆき子, ywagatsat画像 WAGATSUMA Yukiko, ywagatsat画像
単位取得要件
Requirement to earn credit
7割以上の出席を単位取得の要件とする。 More than 70% attendance is required for earning the credits.
その他(受講上の注意点等)
Notes
   
他の授業科目との関連    
ティーチングフェロー(TF)・ティーチングアシスタント(TA) 特に定めない To be announced, if any.

 

「@」は画像です。 "@" is an image file.